cat-right

Budincă de seminţe de chia

Seminţele de chia sunt foarte bogate în acizi graşi Omega-3 acizi, mai mult chiar decât semințele de in, faţă de care mai au un avantaj – seminţele de chia sunt atât de bogate în antioxidanţi, încât nu se deteriorează şi pot fi păstrate o perioadă lungă de timp, fără a râncezi. Un alt avantaj este faptul că seminţele de chia sunt metabolizate în organism, spre deosebire de cele de in, care trebuie măcinate pentru a beneficia de toţi nutrienţii pe care îi conţin. Semințele chia conţin cantităţi mari de fibre, precum şi calciu, fosfor, magneziu, mangan, cupru, fier şi zinc.

În afară de forma lor uşor alungită, seminţele de chia arată foarte mult ca seminţele de mac, de culoare gri sau neagră, şi foarte, foarte mici. Spre deosebire de seminţele de mac (al căror principal beneficiu este ca au în compoziţie mult calciu), seminţele de chia sunt o adevarată uzină de nutriţie şi sunt foarte versatile când vine vorba de gătit. În perioada pre-columbiană, Chia a fost principala componentă a dietelor mayase şi aztece, regăsindu-se în mâncarea războinicilor, pentru că exista credinţa că o cantitate mică de chia poate susţine energetic un individ pentru 24 ore, fără ca acesta să mai mănânce nimic. Aztecii foloseau seminţele de chia şi în scopuri medicinale, pentru a calma durerile articulare şi inflamaţiile pielii.

Dintre beneficiile seminţelor de chia, iată doar câteva dintre cele mai importante: ajută corpul să absoarbă calciul, o proprietate foarte importantă pentru vegetarieni şi vegani; au efect energizant; reprezintă o sursă excelentă de Omega 3 (foarte utili pentru absorbţia vitaminelor liposolubile A, D, E, K) şi fibre; conţin trigliceride benefice cu lanţ lung, în proporţia corectă pentru a reduce colesterolul pe pereţii vaselor sanguine.

Când vine vorba de folosit în bucatarie, seminţele de chia sunt foarte versatile. Se pot presăra peste cereale la micul dejun, în iaurt sau în salate. Se pot folosi în supe, pe post de orez. Se pot amesteca în făină pentru brioşe sau pâine. Se pot lăsa la înmuiat şi trasforma în budinci (seminţele de chia absorb până la de 9 ori volumul lor în apă). O băutură cunoscută în ţara lor de origine, Mexic, este „chia fresca”, în care seminţele de chia se adaugă în apă sau suc de lămâie şi zahăr, rezultând o apă gelatinoasă dar plină de nutrienţi.

 

Ingrediente pentru Budincă din seminţe de chia, cu nuci şi fructe uscate

3-4 linguriţe de seminţe de chia

apă plată sau filtrată

lapte vegetal

1 banană

fructe deshidratate (curmale, caise, stafide)

nuci româneşti sau pecan, migdale (10 migdale)

scortişoară

Seminţele de chia se pun într-un pahar plin cu apă plată, migdalele se lasă la înmuiat într-un vas cu apă, peste noapte. Dacă este foarte cald în bucătărie, se lasă la frigider. Dimineaţa se amestecă la blender laptele vegetal, banana şi o parte din migdalele înmuiate. Se adaugă seminţele de chia, şi se amestecă bine cu o linguriţă, până ce acestea sunt amestecate omogen în budincă. Se trec în borcanul pentru servit, se ornează cu fructe uscate şi nuci, şi se presară cu scorţişoara, pentru aromă. Este un mic dejun foarte uşor, foarte gustos, şi plin de nutrienţi.

Share Button

Niciun răspuns la “Budincă de seminţe de chia”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Seminţe de chia | Doctor Pronat - […] Budincă de seminţe de chia […]

Lăsați un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: