cat-right

Un nutriționist despre alimentația sănătoasă

In calitate de medic in primul rand incerc sa promovez o alimentatie sanatoasa care sa previna imbolnavirile. Multi dintre noi se plang de probleme digestive, de modificari ale valorilor sanguine ale colesterolului, transaminazelor hepatice, etc, toate acestea pe un fond de nesomn, oboseala fizica si psihica in urma muncii prelungite, stress. La acestea se adauga , din pacate adeseori, o greutate mai mare decat ne-am dori si bineinteles o stare generala de oboseala cronica si proasta dispozitie urmata de lipsa disponibilitatii de a efectua orice tip de activitate care presupune un effort fizic. De aici si din lipsa timpului disponibil rezulta deplasarea doar cu masina, mancatul “in fuga” de alimente semipreparate … si asa se incheie un cerc vicios.

Unele dintre cele mai mari probleme ale omului evoluat sunt lipsa unui program alimentar sanatos asociata cu lipsa cronica de stimulare musculara (aceasta ducand la o atrofie musculara partiala si la reducerea masiva a capacitatii de efort). Solutii exista. Ele presupun doar INVATAREA in timp scurt a unui MOD  DE  VIATA  MAI  SANATOS – a unei ALIMENTATII SANATOASE!

O alimentatie sanatoasa presupune in primul rand  un program de mese relativ  regulat, absenta unor mese ducand la incetinirea metabolismului bazal si deci la depuneri adipoase; inlocuirea meselor(obicei frecvent intalnit in zilele noastre) cu cafea sau derivati, patiserie sau  cu sucuri ducand la variatii mari ale glicemiei si pozitionandu-ne in categoria celor cu risc crescut de diabet zaharat neinsulinodependent. Insa faptul ca stim toate acestea nu este suficient, e nevoie de organizare pentru a ne putea schimba modul de viata astfel incat sa nu mai dam vina pe lipsa timpului, jobul stresant, etc.

Intrand putin in detaliile acestui tip de alimentatie se impune sa mentionez faptul ca in experienta mea, la momentul sosirii la cabinet, majoritatea dietelor pacientilor pe care i-am avut in urmarire erau compuse din foarte putine grupuri alimentare(doua-trei) si chiar mai mult decat atat-din foarte putine alimente(cum probabil stiti si dvs multa lume mananca paine cu mezeluri+/-lactate la micul dejun, carne cu cartofi sau orez la pranz iar la cina este fel cu micul dejun, intre mese rar fructe, mai des cafea sau sucuri), acesta fiind efectul in timp indelungat al prostului obicei de a manca in fuga, orice se nimereste, la orice ora, de a nu anticipa necesitatea unei mese la o anumita ora din zi in care sintem ocupati, de a nu persevera in gasirea unei solutii astfel incat gatitul sa nu mai fie o povara. Exista si initiatii care spun ca mananca sanatos dar din pacate doar o masa pe zi si care nu realizeaza ca mancatul sanatos inseamna in primul rand mese regulate cu continut de o calitate ridicata.

Si, din pacate, marea majoritate a oamenilor, in cautarea unui mod de a o scoate la capat cu greutatea si problemele metabolice, opteaza ani de zile pentru diete disociate (in cadrul carora organismul nu are parte de un mod fiziologic de alimentatie), diete restrictive fara paine, fara dulciuri, fara grasimi de orice tip, etc. Ca sa nu mai amintim despre utilizarea de diverse medicamente asa zis “salvatoare “, care(cred ei) ar ajuta fara nici o modificare de dieta!

Insa efectul acestor diete nu numai ca nu este cel scontat dar, in timp, aceste persoane dezvolta diferite modificari, la inceput functionale(balonari, arsuri gastrice, constipatie/diaree), apoi la nivelul constantelor biologice(modificari transaminaze, lipide, colesterol, trigliceride, s.a.m.d) si in cele din urma si organice(incarcarea grasa a ficatului, ateroscleroza, boli cardiovasculare,diabet s.a.m.d).

Asa incat primul pas in a stabili un mod de viata sanatos este acela de a recunoaste tendinta actuala de a nu da importanta alimentatiei si miscarii (frecvent auzim scuze de felul acesta: “nu am timp sa fac miscare”, “prioritatea mea nu este aceasta”, “intai sa-mi rezolv problemele financiare si dupa aceea ma apuc de sport si dieta” de parca sanatatea ar astepta pana cand ne aranjam statutul social si financiar), urmatorul pas axandu-se pe organizarea unui “orar” al meselor si respectarea lui pas cu pas pana cand apare obisnuinta.

O dieta  fiziologica cuprinde toate grupurile alimentare, cu accentul pus pe alimentele de o calitate superioara, cele care se absorb fara un efort special din partea organismului, care contin multi nutrienti si multe fibre, alimente neprocesate mai ales.

Alimentele cu cea mai mare importanta in nutritia noastra sint legumele deoarece ele contin cea mai mare cantitate de nutrienti, cele mai multe fibre (stiut fiind faptul ca fibrele regleaza nu numai tranzitul intestinal ci si elimina excesul de apa si grasimi saturate din corp), cele mai putine calorii si nu in ultimul rand cea mai mare cantitate de apa (fara de care nici un proces metabolic nu are loc). Este foarte important ca acestea sa se consume in stare cruda sau gatite astfel incat sa li se conserve nutrientii. Daca baza meniurilor sint legumele, putem adauga toate celelalte tipuri de alimente fara a ne face griji cu privire la cresterea grasimilor din sange sau chiar cresterea in greutate si multele dezechilibre-boli care le urmeaza acestora.

Urmatoarele ca importanta sint cerealele, in acest grup incluzand painea, pastele si fulgii, acestea aducand un aport important de proteine, fibre, vitamine, minerale, Ca si Fe. Putem invata in timp ca nu se omit din dieta semintele(care au in continutul lor aminoacizii esentiali si acizi grasi polinesaturati omega) si pe care este foarte important sa le consumam in cantitati moderate insa cu anumite conditii , siropurile naturale(vitamine si fitonutrienti) pe care le putem adauga in salatele de fructe , uleiurile obtinute prin procedee mecanice(acizi grasi polinesaturati) adaugate in salate, adica alimentele de care multa lume se fereste nestiind cum sa rezolve problema caloriilor. Toate acestea trebuie sa completeze o dieta bazata pe legume, cereale si proteine, insa conditia este ca ele sa fie folosite judicios.

O mare importanta o are si originea alimentelor ingerate. Stim cu totii si ne ferim a achizitiona alimente care contin renumitele E-uri dar nu toti constientizam ca in cultivarea legumelor, cerealelor si pomilor fructiferi intervin deseori pesticide, stimulenti de crestere si alte substante foarte prost tolerate sau chiar cu efecte nocive asupra organismului uman. In conditiile actuale sa cumperi un produs cultivat pe un sol care nu a avut contact cu astfel de substante este destul de greu, acest tip de alimente fiind foarte rare in magazinele noastre. De aceea multi pacienti ma intreaba de unde pot achizitiona produse bio* . In acest sens am descoperit de curand ca firma Pronat  are multe de spus si ma astept ca acest flux in sensul unei alimentatii naturale adica fiziologice sa trezeasca interesul din ce in ce mai multor persoane .

 


Autor: Dr. nutriționist Doina Vălimăreanu

 

Share Button

Lăsați un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: